Trädgårdsmästarens Förskola

Uppföljning och utvärdering

För att såväl föräldrar, barn och pedagoger skulle kunna ta del av projektet dokumenterade vi det genom att fotografera och föra loggbok tillsammans med barnen.
Efter varje moment tog vi tid tillsammans med barnen för reflektion och utvärdering. Vi lät barnen kontinuerligt reflektera kring de bilder vi tagit, måla teckningar, skriva eller arbeta i Photostory.  Beroende av barnens individuella intressen fick de själva välja hur de ville dokumentera vid varje tillfälle. På så sätt gav vi barnen chansen att vara kreativa samtidigt som pedagogerna fick en förståelse för hur barnen utvecklats med projektets moment och hur målen med projektet hade uppnåtts.

Barnen kommer vid senare tillfälle även få chans att utvärdera projektet och tala om vad de tyckte var roligt och vad de vill arbeta vidare med. Det är här viktigt att alla barnen får komma till tals då vi försöker att arbeta så demokratiskt som möjligt (Öhman & Östman, 2004; Elfström, Nilsson, Sterner & Wehner-Godée, 2008).

Projektet kommer följas upp genom att vi fortsätter att ta hand om skolträdgården och studera vad som händer i den under årstidernas gång. Vi kommer även att spara fotografierna vi tagit för barnen att titta på och samtidigt för att kunna blicka tillbaka på projektet vid andra tillfällen.