Trädgårdsmästarens Förskola
Picture

Maj-Juni: Skolträdgården

I maj gjorde vi pedagoger en uppföljning av kompostexperimentet tillsammans med barnen för att se vad som hade hänt. Men innan vi tog en närmare titt i komposten frågade vi barnen om de kom ihåg vad vi placerat där tidigare under terminen. Sedan lät vi barnen rita bilder kring hur de trodde komposten såg ut nu, vad som kunde finnas kvar osv. Vår förhoppning med detta var att utvidga barnens kunskap genom att inom våra ramar ”formulera sådana frågor som enbart kan redas ut genom undersökning” (Harlen, s.46, 1996). Efter att barnen ritat klart lät vi dem tillsammans undersöka komposten. Nedan följer ett utdrag ur diskussionen som uppstod:
Pedagog: Vad har hänt? Vad hade vi lagt i komposten? Finns det kvar?
Barnen:

-       Vi slängde ner potatisar, tomat och sallad, men vart tog det vägen?
-       Den har maskarna ätit upp!
-       Men burken är kvar!
-       Mitt kycklingben också!

Vi pratade tillsammans med barnen om all mat som blev till jord och kom fram till att den var näringsrik och bra för att våra plantor skulle fortsätta växa.  Därför använde vi vår kompostjord i vår trädgård. Barnen hjälpte till att flytta jorden och fick möjlighet att röra på sig mycket. Så nu startades skolträdgården och barnen fick plantera ut sina växter. När de planterat klart så vattnade de växterna.