Syfte, mål & metod

Syfte
Syftet med vårt projektarbete är att ge barnen en möjlighet att utveckla sin förståelse för naturens kretslopp och sin delaktighet i detta. ”Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp” (s.9, Lpfö98)...”och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra” (s.12, Lpfö98). Genom detta projekt strävar vi även mot att barnen ska få en insikt i de sociala, ekologiska och ekonomiska dimensionerna kring miljön.

Målen med projektet är att barnen:

·        ”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen” (s.12, Lpfö98).
·        får upptäcka och undersöka i inom- och utomhusmiljö
·        utvecklar sin motorik genom praktiskt trädgårdsarbete

Innehåll

Vi har tänkt genomföra vårt projekt med barnen på vår avdelning, de är i åldern 4-6 år, vilket vi anser kan vara en passande ålder för att kunna föra diskussioner kring ämnet. Vi har delat in projektet i olika moment där vi kommer; bygga en kompost och källsortering, samla in material för att sedan påbörja en odling inomhus i mjölkkartonger och sedan skapa en skolträdgård. I läroplanen står det att ”Arbetslaget ska: ...verka för att flickor och pojkar får lika stort inflytande över och utrymme i verksamheten” (s.14, Lpfö98). Vi ser det som en självklarhet att alla barn oavsett kön får delta i alla aktiviteter utefter deras individuella intresse.

Vad behöver pedagogerna för förkunskaper?
För att kunna genomföra projektarbetet har vi pedagoger tänkt att gå en kurs ”Håll Sverige Rent” för att få grundläggande kunskaper kring vårt projekt (Skolverket, 2002). Vi har vidare tänkt fördjupa oss i ämnet genom att söka information på nätet och i böcker. Detta för att få idéer till hur vi på bästa sätt kan utföra de olika momenten och hur vi samtidigt kan inspirera barnen. Vi har även tänkt att involvera föräldrarna genom att skicka ut information i veckobrevet kring projektet, för att de på så sätt ska kunna känna delaktighet i förskolans verksamhet och bidra med material, idéer, kontakter etc.