Projekt Naturens Kretslopp

Picture
Vi påbörjar projektet i januari och det fortlöper under hela vårterminen och in på sommaren. I projektets början har vi planerat att göra ett studiebesök i en botanisk trädgård för att inspirera barnen och utveckla deras förståelse för att det finns mat som odlas och finns tillgängligt i deras närhet.

Naturvetenskap och teknik kommer till  uttryck i olika former under projektets gång då vi källsorterar, pratar om daggmasken och vid skapandet av skolträdgården etc.

Vi har tänkt att beskriva daggmaskens livscykel då den ger ett stort bidrag till ekosystemet. Och genom att vi lär barnen att börja källsortera och kompostera tar vi tillvara på de resurser vi har istället för att kasta bort dem, samtidigt som vi även sparar pengar på att sortera, skapa egen jord och odla själva i vår trädgård. Detta ger förhoppningsvis även barnen en ökad förståelse för den ekonomiska dimensionen.

Genom det praktiska arbetet både inomhus och utomhus stimuleras barnen till att röra på sig och beroende på vad barnen väljer att odla i trädgården går området mat och hälsa att involvera i verksamheten.

Detta är grundplanen kring projektet som vi pedagoger har arbetat fram, men vi är medvetna om att barnens intressen kan ta olika riktningar kring ämnet. Därmed är vi förberedda på att under projektet eventuellt göra förändringar i planeringen då vi utgår från barnen och deras intressen.