Hållbar utveckling

Ett pluralistiskt förhållningssätt
Vi på Trädgårdsmästarens Förskola lägger stor vikt vid att barnen ska få känna delaktighet i verksamheten, kunna delta aktivt i demokratiska sammanhang och känna att deras åsikter och tankar är värdefulla. Hållbar utveckling är ett begrepp som inte innehåller några felaktiga eller rätta svar och det är viktigt för oss att förmedla detta till barnen. Detta kommer till uttryck i Projekt Naturens kretslopp genom att barnen själva får undersöka, ta ställning i frågor om vad som är rätt och fel och upptäcka sina egna sanningar (Sandell, Öhman & Östman, 2003; Öhman & Östman, 2004).

Hållbar utveckling enligt ”Brundtlandrapporten, 1987 är: "en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov” (Öhman & Östman, 2004). Pedagogerna inom vår verksamhet ser hållbar utveckling som ett svårdefinierat begrepp där tre dimensioner; ekologiska, ekonomiska och sociala; påverkar och påverkas av varandra.

Den ekologiska dimensionen handlar om att bevara ekosystemet och att handla utefter det. Ekosystemet är även en förutsättning för den ekonomiska utvecklingen och social välfärd.

Den ekonomiska dimensionen ”brukar framhållas som en förutsättning för utveckling. Men samtidigt gäller att inget land kan uppnå en hållbar ekonomisk utveckling om miljön försämras, om välståndet inte fördelas rättvist och om det inte sker en tillväxt i det mänskliga kapitalet (hälsa, utbildning etcetera)” (s. 33, SOU 2004:104).

Den sociala dimensionen handlar om att varje individ ska ha lika mycket inflytande och att makt, resurser ska fördelas rättvist och jämställt, samt att varje individ ska känna sig trygg och delaktig i samhället.

Vår förskola arbetar aktivt för att dessa dimensioner ska tydliggöras och genomsyra vårt arbetssätt och hela verksamheten (SOU 2004:104).

Koppling till de tre dimensionerna

Den ekonomiska dimensionen
Syftet med att vi byggde en kompost, började källsortera och skapade skolträdgården var att vi anser det viktigt att ta vara på de resurser vi har, återvinner, samtidigt som vi sparar pengar. Genom komposten får vi nu egen jord som vi sedan kan använda till odling i trädgården. Vid studiebesöket i den botaniska trädgården fick barnen en ökad förståelse för att växter och odling kostar pengar och att det finns andra alternativ, som att odla och kompostera i sin egen trädgård.

Den ekologiska dimensionen
Genom vår trädgård odlar vi ekologiskt och i källsorteringen tar vi tillvara  på mjölkkartonger, glasburkar m.m. På detta sätt värnar vi om vår miljö. I odlingsprocessen från frö till planta, inomhus till utomhus, samt genom maskens livscykel får barnen förhoppningsvis en förståelse för hur ekosystemet fungerar.

Den sociala dimensionen
Genom detta projekt vill vi att barnen ska få en förståelse för att de genom sina egna tankar och handlingar kan påverka sin omvärld. Vi bearbetar den sociala dimensionen genom att arbeta jämställt, det vill säga att pojkar och flickor har samma villkor. Vårt projekt bygger på samarbete, alla får hjälpa till vid komposteringen, källsorteringen och skolträdgårdsarbetet vilket också gör att alla får känna sig behövda och delaktiga.